loading...

مقایسه تیرچه صنعتی با تیرچه سنتی

مقایسه تیرچه صنعتی با تیرچه سنتی

یکشنبه 14 فروردین 1401
یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تیرچه صنعتی و سنتی نوع اتصالی است که در ساخت تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش از پرداختن به تیرچه صنعتی لازم است مختصر توضیحی درباره تیرچه داده شود. تیرچه الوار چهار تراشی از جنس بتن و فولاد است؛ که در کف یا سقف به کار می‌رود.

تیرچه صنعتی
تیرچه صنعتی نوعی از انواع تیرچه‌ها است که به روش جوش نقطه‌ای شکل می‌گیرد. این نوع از تیرچه سازه‌ای مثلثی و گاهی چهار وجهی شکل و بدون انحنا هستند.
این نوع از تیرچه‌ها به عنوان ستون در ساخت‌وساز چوب‌بست سقف به منظور استحکام به کار می‌روند. جنس تیرچه‌های صنعتی فولاد یا بتن است. کاربرد تیرچه صنعتی در سقف ساختمان به این صورت است که بلوک‌ها به عنوان یک قالب بتنی روی تیرچه قرار می‌گیرند و در نهایت شکلی T مانند را به وجود می‌آورند.
در واقع مهم‌ترین بخش یک سقف تیرچه بلوک، تیرچه‌های سقف است. تیرچه‌ها به دو روش صنعتی و سنتی تولید می‌شوند.

تفاوت تیرچه صنعتی با تیرچه‌های دستی
1. در تیرچه‌های دستی و سنتی برای اتصال از روش جوش قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در این روش به دلیل اینکه کربن موجود در آرماتورها به سطح می‌آید، تیرچه بسیار شکننده می‌شود. در تیرچه‌ صنعتی این مشکل حل شده است. بدین صورت که در آنها برای اتصال از سیستم جوش نقطه‌ای استفاده می‌شود و دیگر شاهد آن شکنندگی در تیرچه‌ها نیستیم.

2. مسلما هر کاری که دستی انجام شود، از سرعت کمتری برخوردار است. تولید تیرچه به روش دستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته این نکته فراموش نشود که سرعت تولید در تیرچه‌ صنعتی به عواملی چون نوع دستگاه بستگی دارد.

3. در تیرچه‌های دستی به دلیل اینکه توسط انسان صورت می‌گیرد، تولید محصول خطاهایی دارد. اما در تیرچه‌ صنعتی به دلیل اینکه تمام پروسه تولید به صورت مکانیزه است، این خطاها رخ نمی‌دهد.

4. تیرچه‌ صنعتی نسبت به نمونه‌های سنتی، وزن کمتر و قیمت پایین‌تری دارند.

5. در تیرچه‌های صنعتی در تمام مراحل تولید کنترل کیفیت انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تیرچه‌ صنعتی و بهره‌مندی از خدمات مرتبط با متخصصان ما در مجموعه سایبان صنعت فولاد پردیس در تماس باشید.