loading...

تیرچه چیست و چه مزایایی دارد

تیرچه چیست و چه مزایایی دارد

یکشنبه 14 فروردین 1401
این روش یکی از متداول ترین روشهای ایجاد سقف در جهان میباشد که سابقه ای در حدود ۷۰ ساله دارد و از ابتدای ابداع و متداول شدن آن در جهان صنعتی، به دلیل واقف بودن به این مساله که ایجاد شوک حرارتی در تولید خرپای تیرچه باعث از بین رفتن خواص مکانیکی فولاد آن در نقاطات اتصالات و مونتاژ می شود از روش صنعتی نقطه جوش یا جوش سرد استفاده می شود. 
یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده به خصوص در کشورمان ایران تیرچه است. تیرچه به طور عمده از فولاد و بتن ساخته شده است و انواع مختلفی دارد مانند تیرچه صنعتی، تیرچه بتنی و تیرچه کرومیت. ساخت سقف با روش تیرچه و بلوک حدود ۴۰ سال قبل به ایران نیز راه یافت؛ ولی به دلیل فراهم نبودن تکنولوژی ساخت تیرچه صنعتی و قیمت گزاف ماشین آلات غربی از روش مخرب شوک حرارتی(الکترود جوشکاری) و حوضچه مذاب استفاده شد.  به ناچار برای جبران خسارات ناشی از جوش الکترود، توصیه استفاده از مقادیر سطح بالاتر نمودند که این روش نیز دو ضرر مخرب داشت:
الف) ساخت تیرچه با روش غلط رفتار سازه ای صحیحی در پی نخواهد داشت.
ب) استفاده از فولاد بیشتر در ساخت تیرچه مزیتی در پی ندارد.

با پیشرفت روزمره‌ی تکنولوژی، امروزه ساخت تیرچه صنعتی پیشرفت زیادی در برابر نوع سنتی آن دارد.

تیرچه صنعتی به دلیل مزایایی که دارد بسیار مورد توجه سازندگان قرار گرفته است، این مزایا عبارتند از:

سهولت در حمل و نقل به دلیل کم بودن وزن سازه

کم بودن زمان تولید نسبت به سایر تیرچه‌ها به دلیل مکانیزه بودن فرآیند ساخت

به صرفه‌بودن از لحاظ اقتصادی

داشتن فرآیند کنترل کیفی تیرچه در هر مرحله از ساخت

در این بلاگ سعی کردیم شما را تا حد امکان با تیرچه صنعتی آشنا کنیم، فراموش نکنید که قیمت یکی از مهم ترین فاکتورها در تهیه‌ی مصالح ساختمانی است.
بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از بروز ترین قیمت و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن برای انواع تیرچه به صفحه‌ تماس با تیرچه سایبان صنعت فولاد پردیس مراجعه فرمایید.