loading...

انواع بلوک و کاربرد آن

انواع بلوک و کاربرد آن

سه شنبه 16 فروردین 1401
انواع بلوک‌ها
برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه‌ها از بلوک استفاده می‌شود. این بلوک‌ها توخالی بوده و جنس آنها از نوع بتن، سفال و حتی پلی استایرن کند سوز می‌تواند باشد. سطح زیرین بلوک‌ها به منظور انجام نازک کاری مناسب صاف بوده و بلوک باید بتواند وزن سرباره‌های عادی مانند عبور افراد را تحمل نماید. البته بلوک‌ها در محاسبات مقاومت سقف به حاسب نمی‌آیند.

در انتخاب بلوک‌های سیمانی و سفالی به موارد زیر توجه شود.

جنس بلو‌ک‌ها بر روی بتن اثر شیمیایی نداشته باشد.
ارتفاع بلوک‌ها تابعی از ارتفاعی کل سقف است. عرض بلوک‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر است.
وزن بلوک‌های سفالی هر عدد ۷ کیلوگرم و وزن بلوک‌های بتنی بین ۱۱ تا ۱۷ کیلوگرم است. در انتخاب وزن باید به کاتالوگ‌ها‌ی کارخانه سازنده توجه شود.
ضخامت جدارهای عمودی و افقی بلوک بتنی از ۱۵ میلیمتر کمتر نباشد.
حداقل محل نشیمنگاه بلوک ۱۷/۵ میلیمتر است.
بلوک‌های سفالی عاری از ترک و دانه‌های آهکی بوده و رنگ آنها کاملاً یکنواخت باشد. سطح بلوک کاملاً صاف و عاری از خمیدگی باشد و سطح خارجی بلوک جهت نازک کاری شیاردار است.
ضخامت جدارهای عمودی و افقی بلوک سفالی از ۸ میلیمتر نباشد جذب آب بلوک بیشتر از ۲۰ درصد نباشد.
بلوک سیمانی
به قطعاتی گفته می‌شوند که معمولاً برای ساخت ساختمان‌ها یا دیوارها یا سقف‌ها کاربر دارند. بلوک‌های سیمانی در اندازه‌ها و ابعاد و با مصالح متفاوتی بسته به نیاز ساخته می‌شوند البته در سال‌های اخیر آنها را در اندازه‌های استاندارد با ضخامت‌های استاندارد می‌سازند.

بلوک‌های سنگین
این بلوک‌ها از نظر ابعاد نسبت به بلوک‌های سبک بزرگتر هستند و ضخامت آنها بیشتر است. ‌برای استفاده در سازه بنایی یا ساخت دیوارهای محوطه کاربرد دارند.

بلوک‌های سبک
این بلوک‌ها در سقف‌های تیرچه بلوک کاربرد دارند. ‌ریزدانه‌های مورد استفاده در آنها نسبت به بلوک‌های سنگین کمی تفاوت دارد و از نظر وزن سبک‌تر هستند.

‌مزایای این بلوک‌ها
سرعت دیوار چینی و ساخت سازه بنایی با آنها بسیار بیشتر از آجر یا قطعات کوچک‌تر مشابه است.
از نظر قیمت ساخت نهایی نسبت به دیوارهای آجری کمی ارزان قیمت‌تر هستند.
انواع بلوک سقفی در سقف تیرچه بلوک
برای اجرای سقف تیرچه بلوک در ساختمان سازی، انواع مختلف بلوک سقفی استفاده می‌شود. ‌‌هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارد‌. ‌

سبک بودن بلوک یونولیت که هم باعث سبک شدن سقف و سازه‌، افزایش سرعت اجرای سقف و راحتی کارگران است.
عدم پرت و شکستن در زمان حمل از کارخانه تا محل پروژه
عدم نفوذ بتن به داخل بلوک یونولیت
قابل استفاده با انواع تیرچه کرومیت‌، پیش تنیده‌، سفالی و بتنی
عایق حرارتی و برودتی (‌به غیر از بلوک یونولیت حفره‌دار‌، بلوک‌های معمولی یونولیت سقفی عایق صوت نیستند‌)
معایب بلوک یونولیت
پخش تکه‌ها و خرده یونولیت‌های حاصل از اره کردن یونولیت‌ به داخل تیرچه‌ها و منازل همسایه‌های ساختمان در حال ساخت
خرید یونولیت بی‌کیفیت و غیر استاندارد که در زمان بتن ریزی باعث شکسته شدن بلوک و هدر رفتن بتن می‌شود.
امکان آتش گرفتن یونولیت‌هایی که با مواد ضایعاتی و بی‌کیفیت غیر کندسوز تولید میشود.
در صورت برش نامناسب قسمت آویز و نشیمن بلوک بر روی تیرچه‌، یونولیت‌ها به میلگردهای عرضی (‌زیگزاگ‌) تیرچه می‌چسبد که موجب کم شدن عرض موثر بتن در جان تیرچه می‌شود.

بلوک‌های سفالی سقفی
بیشترین کاربرد بلوک سفالی در سقف‌های تیرچه سفالی و بتنی است.

مزایای بلوک سفالی
کیفیت و ابعاد یکسان بلوک ها
قیمت مناسب
عدم آتش گرفتن
معایب بلوک سفالی
وزن زیاد
پرت و شکستگی زیاد در مرحله حمل و نقل
نفوذ بتن به داخل حفره‌های بلوک سفالی
کاهش سرعت اجرای سقف
بلوک‌های سیمانی سقفی
بلوک سیمانی در دو نوع سبک پوکه‌ای و سنگین شن و ماسه‌ای تولید می‌شود. مزایا و معایب این بلوک‌ها مانند بلوک سفالی بوده با این تفاوت که نوع پوکه‌ای آن سبک‌تر و عایق مناسب‌تری است.

بلوک پوکه ای

بلوک سبک پوکه ای چیست و در ساخت و ساز چه نقشی دارد؟

یکی از مصالح کاربردی حوزه ساخت و ساز در ایران، بلوک است، بلوک ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به ساختار و کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند، یکی از پرطرفدارترین انواع بلوک در ایران، بلوک سبک پوکه ای است، در این مقاله کوتاه به بیان ویژگی های این نوع بلوک و مزایای استفاده از آن می پردازیم.

بلوک سبک پوکه ای از چه ساخته می شود؟
این نوع بلوک، قطعه ای است که از ترکیب  پوکه معدنی و سیمان تولید می گردد، از بلوک سبک معمولا برای ساخت دیوار و تیغه در آپارتمان سازی استفاده می شود.

بلوکهای پوکه ای به دو شکل تو پر و تو خالی در ساخت دیوارها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد، ضخامت بلوک های تو خالی به منظور استفاده بهینه از ویژگی عایق کاری آنها بیشتر از بلوک های معمولی است، اما این افزایش ضخامت به دلیل وزن بسیار کم بتن مصرفی در ساخت پوکه تو خالی، اثرگذاری زیادی در وزن نهایی بلوک ندارد.

بلوک پوکه ایدر واقع منظور از پوکه همان گدازه های آتشفشانی است که بعد از جاری شدن روی زمین سفت و سخت شده و به صورت تکه های ریز و درشت و مختلل از معادن پوکه استخراج می شوند. مهمترین ویژگی پوکه ها، استحکام بالای آنها در ترکیب با سیمان و همچنین وزن بسیار سبک آنها است. ضمن این که توانایی نگهداری آب در خود را دارند و به همین دلیل مقاومت بتن را افزایش می دهند.

مزایای بلوک سبک پوکه ای
استفاده از بلوک سبک پوکه ای دارای مزایا و ویژگی های بسیاری است که باعث می شود اکثر مهندسین و معماران از آن به عنوان مصالح کاربردی در ساخت و ساز استفاده کنند، این ویژگی ها شامل موارد زیر است:

وزن سبک
مهمترین ویژگی بلوکهای پوکه ای سبک بودن آنها است، این مسئله حمل و نقل آنها را آسان کرده و باعث کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه های ساخت و ساز می شود، ضمن این که سبکی بلوکهای پوکه ای باعث می شود وزن ساختمان کاهش چشم گیری داشته باشد.

ارتباط مستقیم نیروی زلزله وارد بر سازه با وزن آن سبب می شود که اثرگذاری زلزله در تخریب ساختمان هایی که با پوکه های سبک ساخته می شوند کمتر شود. تا جایی که وزن دیوار ساخته شده از بتن سبک در مقایسه با دیوارهای آجری معمولی ۲.۵ برابر کمتر است.

عایق حرارتی
بلوک سبک پوکه ای ساخته شده از سیمان و پوکه معدنی، دارای لایه عایق حرارتی است که قابلیت پوشش دادن دیوارهای ساختمان را دارد، از طرفی استفاده از بلوکهای پوکه ای در عایق کاری دیوارهای جانبی، مورد تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ایران قرار گرفته است و استفاده از بلوکهای پوکه ای در ساخت دیوار بدون نیاز به عایق دیگری یک عایق همگون محسوب می شود.

تک سامان هورعایق صوتی
ویژگی متخلخل بودن بلوک های پوکه ای باعث می شود که ضریب انتقال صوت در آنها به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند تا جایی که متوسط کاهش صوت با استفاده از این بلوک ها حدود ۴۸ دسیبل است که حداقل الزامات مقررات ملی ساختمان سازی را تامین می کند.

استحکام بالا
از آنجایی که بلوک سبک پوکه ای مطابق با آخرین استانداردهای روز ساخته می شوند، دارای مقاومت خوبی در مقابل فشارهای وارده هستند. پایین بودن مدول کشسان بلوک های سبک، به عنوان مصالح پرکننده در ساختمان ها، در مناطق زلزله خیز کشور، باعث افزایش دوره نوسانی این ساختمان ها و در نتیجه کاهش نیروی زلزله و کاهش تخریب می شود.

کارپذیری بالا
از نظر فیزیکی بلوک های سبک پوکه ای کارپذیری بالایی دارند، به این ترتیب انجام عملیات میخ کوبی، سوراخ کوبی، شیار زنی و … روی این بلوک ها آسان است و این امر سبب می شود که بلوک های شکسته و غیر قابل استفاده به میزان زیادی کاهش پیدا کنند و در مصرف مصالح صرفه جویی شود.

همچنین می توان در ساخت دیوارها با این نوع بلوک از انواع ملات استفاده کرد، این ویژگی در بلوک سبک پوکه ای باعث می شود که بتوان در کنار آنها از لوله های تاسیسات، کابل های برقی و مخابراتی و … استفاده کرد.

سرعت بالا در اجرا
استفاده از مصالح سنتی مثل آجر در ساخت و ساز با توجه به این که برای استفاده از آنها به ملات بیشتری نیاز است، معمولا کاری زمان بر و طولانی است، اما با استفاده از مصالح به روزتری مثل بلوک سبک پوکه ای انجام عملیات دیوار چینی، سقف چینی و ساخت کف با کیفیت و سهولت بیشتری انجام می گیرد.

کاربری متنوع
استفاده از این نوع بلوک های ساختمانی با توجه با ترکیب سیمان به عنوان متریال اصلی ساخت بلوک، برای استفاده در سازه های مختلف مثل سازه های صنعتی، مسکونی، تجاری و کشاوری مناسب خواهند بود.

استحکام و مقاومت بالا در آتش سوزی
از آنجایی که پوکه های معدنی در دمای بالای ۱۲۰۰  درجه سلسیوس ساخته می شوند، می توانند شوک های حرارتی بالاتر از ۱۲۰۰  درجه سلسیوس را نیز تحمل کرده و استحکام خوبی در مقابل آتش سوزی داشته باشند.

در نهایت بلوک سبک پوکه ای خوب است یا بد؟
با مزایا و ویژگی های بلوک سبک پوکه ای آشنا شدید، با توجه به این که کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد و اکثر مناطق کشور حادثه خیز است، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، مدرن و سبک می تواند تخریب در اثر بلایا و حوادث را تا حد زیادی کاهش داده و باعث حفظ جان و سرمایه باشد، بنابراین با استفاده از بلوک سبک پوکه ای می توان سازه های مستحکم و مقاوم با هزینه مناسب تر و در مدت زمان کمتری ساخت.

معایب بلوک پوکه ای چیست؟

از انواع سنگ های معدنی می توان به پوکه های معدنی اشاره کرد پوکه های معدنی کاربرد زیادی از جمله ساخت بلوک دارند که به آن بلوکهای پوکه ای نیز گفته می شود. در ادامه ما قصد داریم شما را با معایب بلوکهای پوکه ای آشنا سازیم چرا که به همان اندازه که مزایای بلوکهای پوکه ای مورد بحث است معایب بلوکهای پوکه ای نیز مورد توجه است با ما همراه شوید تا معایب بلوکهای پوکه ای را مورد بررسی قرار دهیم.

معایب بلوکهای پوکه ای چیست؟ حال نوبت به سوال اساسی خواهد رسید شاید برای شما تعجب آور باشد که چطور می شود بلوکهای پوکه ای با این همه مزایا، معایب نیز داشته باشد. اما درست است از معایب های بلوکهای پوکه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· پایین بودن مقاومت حرارتی بلوکهای پوکه ای نسبت به عایقهای متداول نظیر پشم سنگ و فوم

-وجود تولید کنندگان غیر استاندارد که به شدت می تواند بر کیفیت محصول تولیدی اثر بگذارد

· کم بودن مقاومت: در برخی مواقع در کارخانه های تولید کننده بلوکهای پوکه ای از مخلوط نمک و خاک استفاده می شود که همین دلیل محکمی بر کاهش مقاومت بلوکهای پوکه ای است.

مقایسه بلوکهای پوکه ای با بلوک سیمانی در چه چیزهایی است

بلوک های پوکه ای چه معایبی دارند ؟

در مقایسه بلوک های پوکه ای با بلوک سیمانی به موارد زیر دست یافتیم:

۱٫ بلوک های پوکه ای نسبت به بلوک های سیمانی عایق بهتری در مقابله با حرارت و صدا هستند از این رو در ساخت ساختمان ها بسیار پر کاربردتراند.

۲٫ بلوک های پوکه ای وزن کمتری نسبت به سایر بلوک ها دارند به همین جهت است که در ساخت برج های بلند از آنها استفاده می شود.

۳٫ در ساختمان سازی و همچنین ساخت و ساز های بزرگ از بلوک های پوکه ای جهت تسریع کارها استفاده می شود به تعبیری این بلوک ها (بلوک های پوکه ای) نسبت به بلوک های سیمانی سرعت کار را بالا می برند.

۴٫ در نهایت اگر ساختمان احداث شده با بلوک های پوکه ای با حادثه آتش سوزی مواجه شود کمتر از بلوک های سیمانی با خطرات تخریب مواجه خواهد شد چرا که در برابر حریق بسیار مقاوم هستند.

مقایسه بلوک های پوکه ای با بلوک سیمانی

معایب های بلوک پوکه ای

لازم به ذکر است اگر بلوکهای پوکه ای در کارخانه های تولید با کیفیت عرضه شوند بسیاری از معایبشان حذف می شود اما متاسفانه گزارش نوشته شده توسط کارشناسان سنگ معدنی حاکی از آن است که امروزه در کارخانه ها با اضافه کردن خاک و نمک به بلوک های پوکه ای باعث بی کیفیت شدن بلوک های پوکه ای می شوند از همین رو معایب بلوک های پوکه ای که در واحدهای غیر استاندارد تولید می شوند، بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل است که دیگر بسیاری از مهندسین ساختمان سازی از بلوکهای پوکه ای جهت ساخت و ساز استفاده نمی کنند.وکیل دادگستری

حال بهتر است این مژده را به شما بدهیم که با وجود تمامی بی کیفیتی ها و نا مرغوب بودن بلوک های پوکه ای، گروه تک سامان هور تولید کننده  دارای نشان استاندارد و دارای گواهینامه فنی  با بهترین و با کیفیت ترین دستگاهها و نیروی انسانی زبده و کارآمد بلوکهای پوکه ای را تولید مینماید و شما می توانید با ثبت سفارش خود به بهترین بلوکهای پوکه ای دست پیدا کنید.